Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Fundusze na tworzenie sieciowych produktów przez MŚP

Program Polska Wschodnia wspiera rozwój powiązań kooperacyjnych. Konsorcja MŚP będą mogły otrzymać bezzwrotną dotację na tworzenie innowacyjnych produktów sieciowych. Tego rodzaju wsparcie przewiduje Poddziałanie 1.3.2. POPW Tworzenie sieciowych produktów sieciowych przez MŚP.

W ramach poddziałania przewiduje się wsparcie konsorcjów MŚP w zakresie tworzenia i rozwoju produktów sieciowych w obszarach wpisujących się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji (RIS) wspólnych dla co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej.

Celem interwencji jest stworzenie zachęty dla MŚP do oparcia ich rozwoju o wykorzystanie istniejącego potencjału i walorów makroregionu jako podstawy działalności gospodarczej.Projekty wsparte w ramach działania przyczyniać się będą do:

  • rozwoju działalności gospodarczej i wzrostu konkurencyjności MŚP,
  • integracji działalności MŚP w obrębie tworzonych konsorcjów,
  • tworzenia nowych miejsc pracy, w szczególności stanowiących atrakcyjną alternatywę dla zatrudnienia w rolnictwie,
  • aktywizacji społeczno-gospodarczej, w tym w szczególności rozwoju obszarów wiejskich.

Realizacja projektu przez konsorcjum MŚP w ramach tego poddziałania będzie musiała prowadzić do stworzenia sieciowych i innowacyjnych produktów wykorzystujących istniejący w makroregionie potencjał (walory i atrakcje makroregionu są tu traktowane wyłącznie jako czynniki, w oparciu o które można budować aktywność MŚP w zakresie tworzenia innowacyjnych produktów - rozumianych jako wyrób lub usługa -  a nie jako przedmiot interwencji Programu).

W ten sposób ukształtowany zostanie kompleksowy pakiet ofertowy, którego poszczególne elementy stanowić będą podstawę działalności gospodarczej zaangażowanych MŚP.

Produkty sieciowe pozwolą na stworzenie oferty MŚP wokół określonych obszarów tematycznych takich jak np. historia, kulinaria, edukacja. Stanowią one odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na spakietyzowaną ofertę tematyczną, która wiąże się z korzystaniem z różnych, powiązanych ze sobą produktów (przez produkt rozumie się wyrób lub usługę).

Typy projektów

W ramach poddziałania wspierane będą sieciowe i innowacyjne produkty o ponadregionalnym oddziaływaniu mające charakter gotowych do sprzedaży spakietyzowanych ofert, opierających się o rozproszoną strukturę podmiotów, atrakcji, miejsc, obiektów, funkcjonujących jako jedna spójna koncepcja, posiadająca wspólny, wiodący wyróżnik (markę) produktu. Każdy projekt będzie obejmować łącznie:

  • inwestycje w spójną infrastrukturę produktów sieciowych,
  • rozwój aplikacji i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych,
  • opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu, w tym zakup usług o charakterze szkoleniowo-warsztatowym dla podmiotów realizujących przedsięwzięcie w zakresie przestrzegania ww. standardów, a także wprowadzenia produktu na rynek.

Dla kogo?

Konsorcja MŚP 

Jak?

Główne warunki ubiegania się o wsparcie

  • wsparcie uzyskają przedsięwzięcia integrujące działalność MŚP w obrębie konsorcjów (minimum 10 MŚP w konsorcjum),
  • wskazanie nie więcej niż trzech głównych rdzeni produktu będących przedmiotem wsparcia w ramach projektu, stanowiących podstawę tworzenia jego marki, które nie mogą obejmować infrastruktury noclegowej,
  • minimalny udział wydatków inwestycyjnych w kosztach kwalifikowalnych – 80%,
  • minimalny udział wydatków inwestycyjnych stanowiących rdzeń produktu oraz podstawę tworzenia jego marki – 50% wszystkich kosztów kwalifikowalnych,
  • maksymalny udział wydatków inwestycyjnych związanych z budową miejsc noclegowych – 15% wszystkich kosztów kwalifikowalnych, utworzenie co najmniej 20 miejsc pracy, w szczególności stanowiących alternatywę dla zatrudnienia w rolnictwie,
  • skala oddziaływania produktu powinna być co najmniej ponadregionalna, tzn. popyt na utworzony produkt powinien w dużej mierze być generowany spoza regionu, na terenie którego produkt został utworzony, uzyskanie niezbędnych do realizacji projektu dokumentów, uzgodnień, pozwoleń itp.

Priorytetowo traktowane będą projekty

  • dotyczące produktów o największym wpływie na aktywizację i rozwój sektora MŚP oraz społeczności lokalnej,
  • przyczyniające się do promocji zielonej i zrównoważonej gospodarki,
  • sprzyjające transformacji struktury gospodarczej na obszarach wiejskich poprzez tworzenie miejsc pracy poza sektorem rolnym,
  • zlokalizowane na obszarach wiejskich, angażujące MŚP mające siedzibę na terenie obszarów wiejskich. 

Budżet i poziom dofinansowania

Alokacja z EFRR na poddziałanie: 160 mln euro

Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie: 20 mln PLN

Poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych:

  • 35% Świętokrzyskie
  • 50% Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie, Podkarpackie
  • + 10% dla średnich i + 20% dla małych przedsiębiorstw

Nabór wniosków

Planowane rozpoczęcie naboru wniosków: I kwartał 2016 r.