Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Komisja Europejska zatwierdziła pierwszy duży projekt w Polsce Wschodniej

Projekt modernizacji linii kolejowych nr 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, wraz z elektryfikacją, o wartości ponad pół miliarda złotych został zatwierdzony przez Komisję Europejską (KE). Projekt jest realizowany w Programie Polska Wschodnia i stanowi element tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej. 

Komisja Europejska zatwierdza wkład Funduszy Europejskich tylko dla największych inwestycji, tj. takich, których koszty kwalifikowane przekraczają 75 mln euro (transport). Przed decyzją KE projekt musiał uzyskać potwierdzenie jakości od niezależnych ekspertów (IQR JASPERS).

Prace inwestycyjne na odcinku Lublin – Stalowa Wola (ponad 105 km) pozytywnie wpłyną na parametry techniczne linii kolejowych nr 68 i 565, zlokalizowanych w województwie lubelskim oraz podkarpackim. Dzięki temu wzrośnie prędkość pociągów i przepustowość linii, tak w przewozach towarowych, jak i pasażerskich. Z kolei elektryfikacja otworzy możliwość przewozu koleją ładunków masowych (np. transport węgla  z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec). Inwestycja przyniesie jednocześnie korzyści dla pasażerów – skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu, usprawnienia dla osób z ograniczaną mobilnością. Rozwiązania przewidziane w projekcie zapewnią także wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.

Ważnym rezultatem inwestycji kolejowych w Polsce Wschodniej będą bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe, co spowoduje odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko. Oczekujemy także pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: szybsze, bezpieczne i komfortowe połączenia kolejowe, tak wewnątrz makroregionu jak i w skali krajowej, powinny zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy. – powiedział Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Projekt jest elementem tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej - linii kolejowych łączących ze sobą miasta wojewódzkie Polski Wschodniej, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce. Jej realizacje przewidziano w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030). Prace inwestycyjne w perspektywie finansowej 2014-2020 będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi CEF, środki krajowe, oraz programy operacyjne: Polska Wschodnia 2014-2020 (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (4 projekty) i Regionalne Programy Operacyjne 2014-2020 (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów na Wschodniej Magistrali Kolejowej przekroczy 6,5 mld zł.

Magistrala Wschodnia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej.

Przebieg: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów, wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce.   

przebieg Wschodniej Magistrali Kolejowej

 

***

Beneficjentem projektu Prace na liniach kolejowych nr 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, wraz z elektryfikacją jest PKP PLK S.A. Całkowita wartość inwestycji to blisko 569 mln zł, w tym 393 mln zł to dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia zaplanowano na 2020 r. Modernizowany odcinek należy w części do kolejowej sieci TEN-T.