Mimo niezwykle ważnej roli, jaką odgrywa motywacja firmy do przeprowadzenia efektywnej ekspansji na rynkach międzynarodowych, bardzo często jest ona niewystarczająca. Internacjonalizacja jest procesem złożonym, angażującym wiele zasobów. Niestety mogą one być utracone, jeśli firma będzie prowadziła swoje działania chaotycznie, opierając się jednie na intuicji czy doświadczeniach wyniesionych z rodzimego rynku. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi Program Polska Wschodnia, który pomoże firmom otworzyć się na zagraniczne rynki.
DLA KOGO?
Działanie 1.2 Internacjonalizacja MŚP skierowane jest do przedsiębiorców z Polski Wschodniej, którzy dostrzegają perspektywy rozwoju swojego biznesu w oparciu o ekspansję międzynarodową. Firmy będą mogły otrzymać wsparcie skoncentrowane na dostarczeniu im kompleksowego, indywidualnego, profilowanego pod odbiorcę doradztwa, w szczególności w zakresie identyfikacji rynków docelowych (w tym nawiązania kontaktów z potencjalnymi partnerami zagranicznymi) i wszechstronnym przygotowaniu przedsiębiorcy i jego oferty do sprzedaży na tych rynkach.
JAK?
I etap – diagnoza potencjału do internacjonalizacji oraz opracowanie indywidualnego, referencyjnego modelu biznesowego wraz ze strategią jego wdrażania
Pierwszy etap działania przewiduje opracowanie nowego modelu biznesowego w celu umiędzynarodowienia działalności MŚP, który będzie jednym z ważnych czynników mogących poprawić ich szeroko pojętą efektywność oraz konkurencyjność, zarówno dzięki obniżeniu kosztów produkcji i powiększeniu przychodów, jak i większym możliwościom absorpcji postępu technicznego i organizacyjnego. Ponadto doradztwo pierwszego etapu pozwoli przedsiębiorcom na kompleksową identyfikację ich potrzeb rozwojowych, co pomoże m.in. w sposób możliwie najefektywniejszy skorzystać ze wsparcia na inwestycje w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych województw Polski Wschodniej.
II etap – przygotowanie do wdrożenia przyjętego modelu
Drugi etap polegać będzie na przygodowaniu do wdrożenia modelu biznesowego (opracowanego w pierwszym etapie), przy udziale wsparcia, które będzie mogło być przeznaczone na zakup dalszych specjalistycznych usług doradczych, oprogramowania dla obsługi rozwijanych procesów biznesowych, a także sfinansowanie uczestnictwa w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Wsparcie udzielane w tym etapie obejmie m.in. finansowanie badań marketingowych, pomoc w zalezieniu partnerów zagranicznych i nawiązania z nimi kontaktów, doradztwo w zakresie dostosowania produktu bądź usługi do rynku docelowego, pomoc w pozyskaniu zewnętrznego finansowania dla projektu ekspansji ze źródeł niepublicznych.
Profesjonalizacja wiedzy i sprawdzone praktyki biznesowe to filary umiędzynarodowienia firmy.
Internacjonalizacja MŚP stanowi uniwersalne i niezwykle elastyczne narzędzie, skierowane do przedsiębiorców rozumiejących wyzwania, które stawia przed biznesem funkcjonowanie w zglobalizowanym świecie, gdzie brak rozwoju oznacza regres, a nawet porażkę. Pozwoli ono przedsiębiorcom podjąć współpracę z najlepszymi doradcami, specjalizującymi się w poszczególnych aspektach prowadzenia biznesu, co zaowocuje rozwojem firm, ich pracowników i lokalnych partnerów.