Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Koleją w Polskę Wschodnią

Nowe przystanki, więcej połączeń, krótsze podróże - to tylko niektóre zmiany w połączeniach kolejowych, jakie wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów są dostępne dla pasażerów w Polsce Wschodniej. To efekt zakończonych i dobiegających końca prac na większości linii modernizowanych z udziałem środków europejskich Programu Polska Wschodnia.

Zdjęcie inwestycji kolejowej POPW
zdjęcie: PKP PLK S.A.

Od 13 grudnia linią Lublin - Stalowa Wola-Rozwadów jeżdżą przyjazne środowisku, zasilane elektrycznie pociągi. Podróże będą nie tylko szybsze ale też przede wszystkim bardziej ekologiczne. Elektryfikacja linii tworzy nowe możliwości dla przewozów towarowych. Przewóz towarów koleją będzie bardziej wydajny - między innymi transport z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec i bardziej konkurencyjny względem transportu drogowego, np. w kierunku granicy z Ukrainą i Białorusią. Większy ruch kolejowy to odciążone drogi i mniejsza emisja zanieczyszczeń. W ramach inwestycji zelektryfikowano blisko 100 km odcinek linii kolejowej oraz między innymi: odnowiono mosty na rzekach San i Sanna, zmodernizowano 20 stacji i przystanków, powstały też dwa nowe: Stalowa Wola Charzewice i Zaklików Miasto.

W woj. warmińsko-mazurskim krótszy staje się czas podróży pociągiem na odcinku Olsztyn – Ełk. To efekt zakończonej modernizacji linii nr 219. Czas przejazdu najszybszego pociągu na tej trasie wyniesie 2 godz 30 min, czyli o ponad godzinę krócej niż przed modernizacją. Szybciej pasażerowie pojadą też między Działdowem a Olsztynem zmodernizowaną linią nr 216. Czas przejazdu najszybszego pociągu zajmie tu nieco ponad godzinę.

Od 1 stycznia, po 25 latach pociągi wrócą na linię Bielsk Podlaski – Hajnówka. Zakończyła się modernizacja linii nr 52 między Lewkami a Hajnówką. To ważne połączenie dla mieszkańców regionu z Hajnówki przez Bielsk Podlaski do Białegostoku. Pociągiem z Hajnówki do Bielska Podlaskiego będzie można dojechać średnio w ok. 30 min, a z Hajnówki do Białegostoku w ok. 1 godz. 20 min. W ramach inwestycji zmodernizowano też 5 stacji i przystanków: Lewki, Orlanka, Morze, Stare Berezowo i Chytra – wszystkie dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wybudowano też nowy przystanek w Mikłaszach.

Pasażerowie podróżują wygodniej też między Siemiatyczami a Hajnówką oraz na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski. Zakończyły się modernizacje linii nr 31 na odcinku granica województwa podlaskiego – Czeremcha - Hajnówka oraz linii nr 32 Białystok – Bielsk Podlaski. Łącznie zmodernizowano tu 18 stacji i przystanków, powstały też 3 nowe przystanki: Orzechowice, Hryniewicze i Nowe Miasto. W tym roku oddano też do użytku nowoczesne dworce w Czeremsze, Białymstoku i Bielsku Podlaskim. 

Kolej na Polskę Wschodnią

Łączny budżet, jaki przeznaczono w Programie Polska Wschodnia na wsparcie inwestycji kolejowych to 337 mln euro z funduszy europejskich. Do dofinansowania wybrano 8 projektów . Do 2023 roku zmodernizowanych zostanie blisko 540 km linii kolejowych, 10 dworców, ponad 100 zmodernizowanych stacji i przystanków osobowych.32 stacje i 71 przystanków osobowych. To projekty należące do tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej – bezpośredniego powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Oprócz Programu Polska Wschodnia Magistralę współfinansują: Program Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy Operacyjne, instrument "Łącząc Europę" (CEF) oraz środki krajowe.