Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Na dobrych torach

Dlaczego coraz chętniej wybieramy podróże koleją? Bo są komfortowe, szybkie i bezpieczne. A przy tym to jeden z bardziej ekologicznych rodzajów transportu. Teraz bez problemów dotrzemy pociągiem w kolejne, jeszcze do niedawna trudniej dostępne zakątki Podlasia. Wszystko dzięki Funduszom Europejskim z Programu Polska Wschodnia.

Zmodernizowane linie to:

  • nr 31 granica województwa (Siemiatycze) – Czeremcha – Hajnówka
  • nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki)
  • nr 52 na odcinku Lewki – Hajnówka

Na trasach pojawiły się m.in. nowe tory, przejazdy kolejowe i przebudowane dworce. Ale po kolei!

Szybciej i bezpieczniej

Linia kolejowa nr 31 z Siedlec do granicy państwa ma już ponad sto lat. Dziś jest coraz nowocześniejsza i bardziej przyjazna dla pasażerów. Zmodernizowany odcinek liczy ponad 65 km.

Na stacjach jest też dużo wygodniej i ładniej. Pomiędzy Siemiatyczami a Hajnówką podróżni mogą korzystać z 11 przebudowanych stacji i przystanków. Są nowe wiaty, wygodne ławki i jasne oświetlenie. Co więcej, wszystkie perony są wyższe. Oznacza to, że do pociągów łatwiej i bezpieczniej można wsiąść, a także z nich wysiąść. Pojawiły się także udogodnienia dla osób z trudnościami w poruszaniu się tj. pochylnie i ścieżki naprowadzające. W Czeremsze jest też zmodernizowany dworzec. Już od blisko dwóch lat pasażerowie korzystają z nowoczesnego, ekologicznego i pozbawionego barier architektonicznych budynku.

Mamy nowe przystanki

Na zwiększony komfort podróży mogą liczyć także pasażerowie linii nr 32. Fundusze Europejskie pomogły odnowić tu 6 stacji i przystanków. Pojawiły się także trzy nowe: Orzechowice, Hryniewicze i Białystok Nowe Miasto. Dzięki nim można dojechać w miejsca, które dotąd były niedostępne na trasie. Na nowych peronach znalazły się wygodne ławki, energooszczędne oświetlenie LED oraz wiaty.

Jest też bezpieczniej dla osób niewidomych i niedowidzących. Pomagają im ścieżki z wypukłymi elementami wzdłuż peronów.

Na linii nr 32 zmieniła się także infrastruktura kolejowa. Bezpieczeństwo poprawiło się na 25 przebudowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego podniósł się także dzięki nowo powstałym i wyremontowanym mostom, wiaduktom oraz przepustom.

Przystanek Mikłasze

foto: nowy przystanek Mikłasze / fot. T. Łotowski, PKP PLK S.A.

Znów podróżujemy pociągiem

Na odcinku trasy 52, Lewki‑Hajnówka, pociągi pojawiły się po prawie ćwierćwieczu nieobecności! Mieszkańcy i turyści zyskali tym samym łatwiejsze połączenie z Hajnówki przez Bielsk Podlaski do Białegostoku. Zajmuje ono teraz około 80 minut. Od czerwca 2021 r. do Hajnówki kursują ponownie pociągi dalekobieżne, dzięki którym można dotrzeć do Warszawy i Gdyni.

Na linii 52 pasażerowie mogą korzystać z 7 wyremontowanych stacji i przystanków, m.in. w Lewkach i Starym Berezowie. A także z nowego przystanku w miejscowości Mikłasze. Łącznie na tym odcinku jest 27 km wyremontowanych torów. Powstały także mosty, przepusty i przejazdy kolejowo‑drogowe.

Dworzec w Bielsku Podlaskim

foto: nowy dworzec kolejowy w Bielsku Podlaskim / foto: PKP S.A.

Wiele korzyści

Nowe odcinki tras kolejowych i przebudowane dworce to przede wszystkim wyższa jakość podróży w tej części Polski. W Białymstoku i Siemiatyczach korzystamy z odnowionych, zabytkowych budynków. W Bielsku Podlaskim i w Czeremsze powstały natomiast nowe obiekty. Przy dworcach pojawiły się strefy Park & Ride (ang. parkuj i jedź). To zachęta, aby zostawić swoje auto i podróżować dalej pociągiem – szybko, bezpiecznie i ekologicznie. Modernizacja torów i nowe połączenia to szansa dla środowiska. Przewóz towarów koleją oznacza mniej ciężarówek na drogach.

"PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają dostęp do kolei w całym kraju, zarówno w dużych miastach, jak i w małych miejscowościach. Na linii z Lewek do Hajnówki przywróciliśmy możliwość podróży koleją po 25 latach. Dobrze wykorzystaliśmy pieniądze unijnego Programu Polska Wschodnia" – podsumowuje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały dofinansowanie z Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia na realizację projektów:

  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały dofinansowanie z Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia na realizację projektów:„Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa (Siemiatycze) – Czeremcha – Hajnówka” – 171,8 mln zł
  • „Prace na linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki)” – 92,1 mln zł
  • „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka” – 74,7 mln zł

Prace remontowe budynków dworcowych na liniach kolejowych nr 31, 32 i 52 prowadziły PKP S.A.

 Perony w Hajnówce

foto: tak wyglądają dziś perony w Hajnówce / foto: T. Łotowski, PKP PLK S.A.

***

Artykuł pochodzi z Biuletynu eFEkty nr 5/55, autorzy: Dorota Murzyn, Marta Borowska. O tych i innych projektach, które powstały dzięki wsparciu Funduszy Europejskich przeczytacie w Biuletynie eFEkty.