Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Polska Wschodnia na wzór

Czy połączenie sztuki z funkcjonalnością może być innowacją? Zdecydowanie tak. Wie o tym ponad 160 firm, które już skorzystały z działania 1.4 Wzór na konkurencję Programu Polska Wschodnia. W trwającym do końca maja naborze do dyspozycji przedsiębiorców postawiono 250 mln zł. Kolejna taka transza ruszy od czerwca br.

Być jak najsłynniejsza butelka świata

Dlaczego wzornictwo jest ważne, dlaczego w ogóle warto w nie inwestować? Najprostszym i najbardziej oczywistym przykładem jest historia najsłynniejszej butelki świata – butelki Coca-Coli. Amerykańska firma, która działalność rozpoczęła ponad wiek temu, postanowiła walczyć z podróbkami swojego napoju właśnie poprzez opakowanie. Zaprojektowana tak, by móc ją rozpoznać nawet w ciemnościach, butelka Coca-Coli pozostaje niezmienna  od wielu lat. Pomysł oryginalnego kształtu, opatentowany na początku XX w., do dzisiaj przetrwał w świadomości konsumentów, jasno odróżniając napój od innych[1]. Butelka Coca-Coli, pierwszy produkt, który pojawił się w maju 1950 roku na okładce zaznanego magazynu "Time", była także elementem wielu artystycznych inspiracji i na stałe wpisała się w dzisiejszą popkulturę.

Przykład butelki pokazuje jak ważne dla budowania marki jest wzornictwo. To nie tylko zabawa formą, ale przede wszystkim poszukiwanie innowacji, która uczyni produkt bardziej funkcjonalnym i przystosowanym do potrzeb odbiorców. Dlatego odpowiedź na pytanie czy warto inwestować w design jest tylko jedna: TAK.

Działanie Wzór na konkurencję i jak to działa

Wsparcie związane z wdrażaniem wzorniczych innowacji w przedsiębiorstwach oferuje działanie 1.4. Programu Polska Wschodnia. Otrzymuje się je w dwóch etapach. W pierwszym przedsiębiorstwo zostaje poddane audytowi wzorniczemu i uzyskuje rekomendacje odnośnie dalszych działań z zastosowaniem wzornictwa w firmie. Na ten cel przedsiębiorca może uzyskać do 100 tys. zł dofinansowania.

W drugim etapie przedsiębiorca może uzyskać aż 3 mln zł dofinansowania! Ten finansowy zastrzyk przeznaczony jest m. in. na usługi doradcze niezbędne do realizacji projektu wzorniczego oraz na zakup urządzeń i maszyn, a także wartości niematerialnych i prawnych. Aby uzyskać dofinansowanie przedsiębiorca musi m. in. realizować projekt na terenie Polski Wschodniej i prawidłowo wykorzystać dotację otrzymaną w I etapie.

Design prosto z Polski Wschodniej

Dotychczas w Programie Polska Wschodnia z audytu wzorniczego skorzystało ponad 160 przedsiębiorców i wdrożono 41 projektów wzorniczych. Jak pokazują dofinansowane przedsiębiorstwa, wzornictwo można wykorzystać w różnych branżach.

Grupa SOLO ze Stalowej Woli zaprojektuje nowe okna PCV z nakładką aluminiową oraz serie nowych klamek. Mebelux z Ostródy wprowadzi 3 nowe linie mebli biurowych, a spółdzielnia pracy „Majonezy” w Kętrzynie - nowe receptury ciast i majonezów, a także projekty opakowań do nich. Firma z Ludwina – Pol-Mak postawiła na nową linię makaronów, a Wikpol z Motycza k. Lublina, oferująca m.in. zrobotyzowane linie przemysłowe, poprawia identyfikację wizualną swoich produktów.

Dominik Polak, Wiceprezes Zarządu Pol-Mak S.A.

W wyniku wdrożenia rekomendacji audytu wzorniczego Makaroniarnia Polmak wprowadzi  na rynek  innowacyjne zamknięcie opakowania makaronów oraz poszerzy asortyment, zarówno oferując nietypowe łączenia mąk o wysokich parametrach odżywczych, jak i makarony o wyjątkowych kształtach.

Dzięki temu staniemy się bardziej konkurencyjni. Zwiększymy wydajność produkcji i będziemy w stanie dostarczać makarony do klientów sieciowych bez ryzyka utraty zdolności produkcyjnych.Wszystkie działania przełożą się na wzrost atrakcyjności naszych produktów, to z kolei na wzrost dostępności i rotacji, co finalnie wpłynie na wzrost obrotów. Liczymy, że wszystkie te działania połączone z kolejnymi inwestycjami sprawią, że  POLMAK  stanie się 3 marką na rynku makaronów w  perspektywie 3 lat.

Zbigniew Kominka, współwłaściciel i Prezes Wikpol Sp. z o.o.

Nasze uczestnictwo w Programie Polska Wschodnia wynikało z uświadomionej potrzeby zdefiniowania na nowo podejścia do zagadnień związanych z wzornictwem. Spółka osiągnęła wysoki poziom techniczny produktów, jednak na pewnym etapie rozwoju w mniejszym stopniu przywiązywała wagę do kreowania wartości dodanej, wynikającej z nowoczesnego wzornictwa. Dotacja ułatwiła nam podjęcie działań w tym kierunku.

Sformułowana w pierwszym etapie strategia wzornicza umożliwiła nam holistyczne spojrzenie na problem oraz przygotowanie planu działania, obejmującego wiele obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji przyjętych założeń, które dotyczą przede wszystkim ujednolicenia wzornictwa naszych produktów oraz opracowania spójnego systemu identyfikacji wizualnej.  Długofalowym celem jest zwiększenie jakości oraz rozpoznawalności naszej oferty na rynku, a w efekcie wzmocnienie pozycji i konkurencyjności firmy.

Kiedy złożyć wniosek?

Rozpoczęty w 2017 r. nabór do II etapu wciąż trwa – kończy się w maju 2018 r. Z końcem maja rozpocznie się kolejny nabór do II etapu – będzie trwał, w miesięcznych rundach, do 31 maja 2019 r.

Nowy nabór wniosków w konkursie o dotacje w I etapie (na audyt wzorniczy) rozpocznie się w  lipcu i potrwa do września 2018 r.

Wnioski należy składać do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

***

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z Programu dofinansowywane są projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji, zdobywanie zagranicznych rynków, tworzenie produktów sieciowych,  wykorzystanie wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Budżet programu to 2 mld euro.

[1] Źródło: http://www.cocacola.com.pl/historie/historia-butelki-konturowej [25.01.2018]