Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Olsztyn będzie miał większą zajezdnią tramwajową

Olsztyn rozbuduje bazę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ulicy Kołobrzeskiej. Większa zajezdnia pomieści zakupiony przez miasto w ostatnim czasie nowy tabor. Inwestycję wesprą Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia. Podpisano umowę z wykonawcą prac.

"Rozbudowa zajezdni tramwajowej to kolejne zadanie w ramach projektu "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa", realizowanego z udziałem Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia i kolejny krok ku wyższej jakości transportu publicznego w mieście." – powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
"Rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie pomoże sprawnie i komfortowo przemieszczać się większej liczbie pasażerów. Bliskość przystanków do dworców transportu dalekobieżnego ułatwi także pozamiejskie podróże transportem zbiorowym. Liczymy, że to zachęci do częstszego pozostawiania prywatnych samochodów w domu, dla lepszego klimatu i środowiska w mieście i makroregionie Polski Wschodniej." – dodała wiceminister
"Istnienie nowoczesnych, ekologicznych i zintegrowanych systemów komunikacji publicznej to jeden z priorytetów Programu Polska Wschodnia. Kierunek ten, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, chcemy kontynuować również w najbliższych latach, w nowym programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027." - zapowiedziała wiceminister

Rozbudowa zajezdni jest niezbędna, aby nowo zakupiony tabor mógł być należycie "garażowany" i serwisowany - pod zadaszeniem. Nowa hala pomieści dodatkowo co najmniej 16 tramwajów. Oprócz budynku powstanie też między innymi nowa trakcja, torowisko, system sterowania i ogrzewania zwrotnic. Budowa potrwa 1,5 roku.

Olsztyńskie tramwaje

Rozbudowa zajezdni jest jednym z zadań projektu "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa" realizowanego z dofinansowaniem Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia. W ramach projektu przewidziana jest przede wszystkim budowa linii tramwajowej we wschodniej części miasta, łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin oraz Centrum, a także wydłużenie już istniejącej linii tramwajowej do Placu Jedności Słowiańskiej z rozbudową do dwóch torów na krańcówce. Wraz z budową linii tramwajowej planowana jest również przebudowa infrastruktury drogowej wraz z wytyczeniem buspasów.

W ramach projektu miasto kupiło też 6 tramwajów. Ostatni został dostarczony do Olsztyna w lutym tego roku. Wszystkie są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.Wartość całego projektu to blisko 527 mln zł, w tym ponad 365 mln zł to dofinansowanie Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia. Realizacja inwestycji zakończy się w 2023 roku.

***

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.