Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Polskie start-upy. Jak osiągnąć sukces w nowym biznesie?

Czego potrzeba, żeby obiecujący pomysł zamienić w dobry biznes? Dlaczego warto sięgać po zewnętrzną pomoc? Jak zwiększyć swoje szanse na pozyskanie funduszy na start? Podpowiadają Ci, którzy wiedzą to najlepiej – eksperci Platform startowych i funduszy Venture Capital, na co dzień zajmujący się inwestowaniem w nowe biznesy. 

Kobieta i mężczyzna pracują przy laptopie. Po lewej stronie napis: Dowiedz się, jak dobry, innowacyjny pomysł zamienić w dobry biznes.

Każdy start-up, który chciałby szybciej się rozwijać albo skorzystać z dodatkowego zastrzyku pieniędzy i wiedzy, powinien przyjrzeć się dwóm propozycjom. Pierwsza to Platformy startowe nowych pomysłów, druga to oferta funduszy Venture Capital. Obie ze wsparciem z Funduszy Europejskich. Co ciekawe, w obu przypadkach o pomoc mogą ubiegać się projekty na bardzo różnych etapach rozwoju biznesowego. Według Raportu „Polskie Start-upy 2020, Covid Edition” już 1/3 polskich start-upów korzysta z takiego wsparcia. Jak to wygląda w praktyce? Jak sobie radzą nasze start-upy?

Polskie, czyli młode

Krajowe start-upy wyróżnia przede wszystkim to, że są młode – zarówno pod względem wieku właścicieli, jak i czasu obecności na rynku. Założycielami są najczęściej osoby po trzydziestce (46%) oraz dwudziestolatkowie (28%). Aż 61% polskich start-upów działa krócej niż 2 lata, w tym 29% mniej niż rok. Tymczasem, na przykład w USA przeciętny założyciel ma 42 lata i działa na rynku przynajmniej od 4 lat! Nasze start-upy są też wyjątkowo elastyczne i nawet w pandemii radzą sobie bardzo dobrze (na podstawie Raportu „Polskie Start-upy 2020, Covid Edition”).

Dlaczego warto założyć start-up w Polsce?

Według opublikowanego niedawno raportu McKinsey&Company, w okresie od stycznia do maja tego roku, rozwój polskiej gospodarki cyfrowej gwałtownie przyspieszył. Był aż 2,5 raza szybszy niż w poprzednich 2 latach i osiągnął 18,4%. Natomiast z danych Polskiego Funduszu Rozwoju wynika, że sektor młodych, innowacyjnych firm mimo pandemii cieszy się nieustannie dużym zainteresowaniem inwestorów. Co to oznacza dla innowacyjnie myślących start-upowców? Gdzie mogą znaleźć doradców i pieniądze na rozwój swoich pomysłów?

Propozycja 1 - Platformy Startowe dla nowych pomysłów

Platformy startowe, finansowane z Programu Polska Wschodnia (POPW), tworzą grupy partnerów, którzy zapewniają bezpłatne: know-how, powierzchnię biurową, pomoc księgową i pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych. Partnerzy to przede wszystkim parki technologiczne, Aniołowie Biznesu, fundusze Venture Capital, uczelnie wyższe, przedsiębiorstwa z dużym doświadczeniem w konkretnych branżach oraz spółki doradcze. Można skorzystać z ich pomocy na etapie inkubacji, to znaczy podczas prac nad przejściem od pomysłu do konkretnej koncepcji biznesowej. A po dopracowaniu koncepcji uzyskać dotację inwestycyjną (do 1 mln zł) na wdrożenie pomysłu w życie.

Propozycja 2 - Fundusze Venture Capital

Najprościej mówiąc, są to unijne pieniądze z Programu Inteligentny Rozwój (POIR), dostępne za pośrednictwem inwestorów. Pieniądze te trafiają do funduszy Venture Capital, które udzielają wsparcia innowacyjnym przedsiębiorcom. W ramach tej oferty mamy kilka instrumentów dopasowanych do etapu rozwoju pomysłu oraz do charakteru przedsięwzięcia.

Więcej przeczytasz na stronie Nie musisz być Einsteinem.

Jak zaprezentować swój pomysł, aby zdobyć serce i portfel inwestora?

Rada pierwsza: gruntownie poznaj rynek.

"Eksperci VC oczekują, że oprócz dobrze przygotowanej krótkiej prezentacji projektu, start-up będzie posiadał dogłębną wiedzę w obszarze rynku, konkurencji, swoich przewag konkurencyjnych i potrzeb klientów" – mówi ekspert z Tar Heel Capital Pathfinder.
"Kładziemy nacisk no to, czy dany pomysł przynosi realne korzyści potencjalnym odbiorcom, czy ma realne szanse zaistnieć w biznesie oraz czy istnieje zapotrzebowanie rynkowe na dany pomysł" – dodaje przedstawiciel Platformy Wschodni Akcelerator Biznesu (POPW).

Rada druga – popracuj nad dobrą prezentacją.

Jak powinna wyglądać? Podpowiada ekspert z VC Cofounder Zone: 

"Dobra prezentacja powinna w zrozumiały sposób przedstawić rozwijany produkt lub usługę, a także przybliżać zespół, model biznesowy, rynek i konkurencję. Nie bez znaczenia pozostają również dotychczasowe osiągnięcia zespołu w ramach projektu i wyznaczone cele na przyszłość. Fundusze VC z reguły finansują spółki charakteryzujące się silnym potencjałem wzrostu".

Dalej podkreśla, że bardzo ważne jest wyeksponowanie innowacyjności realizowanego przedsięwzięcia, bo to jeden z kluczowych sposobów budowania przewagi konkurencyjnej w przypadku start-upów.

Rada trzecia – zrób próbę generalną.

Zgodnie doradza to wielu ekspertów. 

"Zawsze doradzamy, aby najpierw zaprezentować swój przyszły produkt czy usługę np. przed grupą znajomych. Warto zwrócić uwagę na czas prezentacji – nie powinien on przekraczać 5 minut. Dlatego tak ważna jest treść prezentacji, która powinna zawierać tylko najistotniejsze kwestie" – mówi przedstawiciel Platformy Startup Heros.

Można też skonsultować swoją wizję z zaprzyjaźnionymi przedsiębiorcami i inwestorami, jak proponuje ekspert z Tar Heel Capital Pathfinder. Oczywiście, jeśli masz takich znajomych. Ich uwagi i pytania na pewno pomogą Ci w dopracowaniu prezentacji.

Rada czwarta – przekonaj wszystkich, że masz determinację i stoi za Tobą zespół.

Dlaczego? Bo to waśnie determinacja zespołu łączy wszystkie start-upy, które odnoszą sukcesy.

"Motywacja, wiara w pomysł – poparte kompetencjami – sprawiają, że start-up na początku swojej drogi biznesowej ma większą szansę na utrzymanie się na rynku" – uważa przedstawiciel Startup Heroes.

Praktycy zwracają uwagę na to, że ponadprzeciętny zespół jest w stanie z sukcesem rozwinąć nawet przeciętny projekt. Natomiast przeciętny zespół może „położyć” nawet najlepszy biznes. 

"Fundusze, szczególnie na wczesnym etapie, inwestują w ludzi, dlatego ważnym jest, aby już od pierwszego kontaktu komunikować inwestorom kompetencje zespołu" – dodaje ekspert Next Road Ventures.

Jak zwiększyć swoje szanse?

Krok 1. Możliwie najdokładniej poznaj swoich klientów i ich potrzeby.

Czasami pomysł wydaje się innowacyjny, a po badaniach konsumenckich okazuje się, że nie zaspokaja on realnej potrzeby – a wtedy nikt w niego nie zainwestuje. Zwraca na to uwagę przedstawiciel Startup Heroes:

"Zbuduj makietę, wstępną wersję produktu, który zostanie poddany ocenie potencjalnych klientów. Taka weryfikacja potrzeb rynkowych daje nam informację zwrotną, która pozwala odpowiedzieć na fundamentalne pytania: czy nasz produkt zaspokaja potrzeby, oszacować jego wstępną cenę lub czy wizualnie będzie on atrakcyjny".

  A ekspert Wschodniego Akceleratora Biznesu dodaje:

"Dobrze rokujący pomysł biznesowy jest oparty na prawdziwym, bolesnym, pilnym, świadomym problemie grupy docelowej. Jest sprytnym, rozwojowym rozwiązaniem, niosącym kilka razy większe korzyści niż konkurencja. Pomysł biznesowy opiera się na rozwiązaniu, które jest trudne do skopiowania. Przewagi wynikają nie z samego konceptu, ale i wiedzy czy zaawansowanej technologii".
"Bez względu na to, czego nie chcielibyśmy stworzyć, i w jaki sposób to później skomercjalizować, to najważniejsze jest myślenie, kto to kupi" – sekunduje mu SpeedUp Venture Capital Group.

Krok 2. Zbuduj uzupełniający się i pracowity zespół

Niech ludzie będą Twoją siłą. Trafnie to ujął specjalista z Cofounder Zone, mówiąc, że zespół musi być kompletny, uzupełniający się.

"Cenne w start-upach typy osobowościowe to: hustler, hacker i hipster (w wolnym tłumaczeniu: świetny sprzedawca, osoba techniczna/programista, innowator/wizjoner)".

Wiele funduszy VC przychylniej też patrzy na osoby posiadające już doświadczenie biznesowe. Jeśli sam go nie masz, postaraj się, aby takie osoby były w Twoim zespole. Dobrze podsumowuje to Knowledgehub:

"Na co dzień spotykamy się z różnymi pomysłodawcami, to młode i zdolne osoby z ciekawymi pomysłami i wizją. Niestety ich wyobrażenia nie idą w parze z ciężką pracą".

Bo przecież rozwój firmy nie kończy się na pozyskaniu środków finansowych. Zmotywowany i konsekwentny w działaniu zespół powinien być podstawą Twojego biznesu.

Krok 3. Myśl o przyszłości i Think BiG

"Od zespołów zgłaszających się do nas oczekujemy przede wszystkim determinacji w dążeniu do zrealizowania swoich założeń" – mówi przedstawiciel SpeedUp Venture Capital Group.

A specjalista z Knowledgehub przestrzega: 

"Młody start-upowiec ma wizję stworzenia innowacyjnego projektu. Niestety, kiedy otrzyma środki na jego finansowanie skupia się bardziej na czasie teraźniejszym. Wizja rozwoju firmy schodzi na dalszy plan. Zapomina o planach związanych z długofalowym rozwojem projektu, z którymi przyszedł do Funduszu. Zaczyna traktować swój biznes jak stałą i bezpieczną przystań zarobkową".

 A to niestety prosta droga do kłopotów.

Czego należy się wystrzegać?

Przede wszystkim zamknięcia się na informacje zwrotne. Pamiętaj, że konstruktywna krytyka działa na Twoją korzyść, bo pomoże Ci dopracować pomysł. Zwracają na to uwagę eksperci:

"Nie bądź ślepo zapatrzony w swój pomysł i przyjmuj krytykę i informację zwrotną (Next Road Ventures)".
"Start-up powinien być otwarty na feedback od inwestora VC. Bez gotowości przyjęcia informacji zwrotnej, jakakolwiek forma „smart money” to iluzja (EEC Ventures)".

Drugą ważną rzeczą jest to, żebyś nie tracił z oczu rynku i potrzeb konsumentów, o czym przypomina przedstawiciel EEC Ventures:

"Bardzo często start-upowcy rozwijają swoje projekty, zapominając o tym, że powinny być one dostosowane do realnych potrzeb rynku. To szybki przepis na porażkę".

 I ostatnia wskazówka – nie myśl, że to będzie łatwe. Bo jak mówi ekspert Startup Heroes: 

"Start-up na początku swojego rozwoju to przede wszystkim ciężka praca, to częste pukanie do wielu drzwi, które nie zawsze stoją otworem".

Wiesz więcej - masz większe szanse!

Teraz, uzbrojony w rady tak wielu ekspertów, przeanalizuj dostępne możliwości. Wybierz ofertę, która będzie najlepiej przystosowana do Twoich potrzeb oraz do etapu, na jakim znajduje się Twój pomysł na biznes. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o dostępnej ofercie Funduszy Europejskich, a masz już pomysł, skorzystaj z pierwszej ścieżki instrumentu STEP – Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł.

W ramach tej usługi uzyskasz:

A jeśli masz firmę, ale dopiero szukasz inspiracji, pomocy i wsparcia ekspertów, którzy pomogą Ci odnaleźć Twój pomysł na innowację – skorzystaj z drugiej ścieżki STEP – Innovation Coach. Zrób to teraz, będziesz gotowy na nowy okres finansowania w latach 2021-2027.