Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Wsiąść do pociągu… elektrycznego

Trasa pierwszego, zasilanego elektrycznie pociągu pasażerskiego miała kształt koła i jedynie 270 metrów. Już po kilku latach elektryczne trasy kolejowe w Europie, a także w Polsce można było liczyć w kilometrach. Dziś mamy ich w kraju ponad 12 tys. km (według danych Urzędu Transportu Kolejowego). Od grudnia 2020 roku jest wśród nich także linia kolejowa między Lublinem a Stalową Wolą.

W ostatnich latach rozwój kolei elektrycznej w naszym kraju zwiększył tempo. To zasługa między innymi kolejnych inwestycji realizowanychze wsparciem Funduszy Europejskich. Do sieci zasilanej prądem dołączają kolejne linie. Podróżni mogą korzystać z nowoczesnych, komfortowych, a przede wszystkim ekologicznych pociągów.

Perony na stacji Stalowa Wola

Szybko i ekologicznie

Od grudnia 2020 r. możemy pojechać pociągiem zasilanym elektrycznie na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów. Podróżni dojeżdżają teraz do pracy albo szkoły szybciej i bezpieczniej. Pociągi pasażerskie osiągają prędkość 120 km/h. Czas podróży na tym odcinku skrócił się o około 15 minut. Szybsze są nie tylko przewozy pasażerskie. Elektryfikacja linii stworzyła nowe możliwości również dla przewozów towarowych.

"Inwestycja usprawniła obsługę ruchu regionalnego,j ak też transport towarów. Zwiększyły się moce przewozowe kolei. Obecnie na trasie można przewozić nawet cięższe ładunki. Na modernizacji linii zyskają więc obok podróżnych również przedsiębiorstwa i przemysł"– mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Skorzysta również środowisko. Sprawny i szybki transport kolejowy odciąża drogi, a w konsekwencji jest mniej zanieczyszczeń w powietrzu. W porównaniu z transportem drogowym, emituje on ponad trzy razy mniej CO2. Lokomotywy elektryczne nie tylko nie wydzielają spalin – zużywają również mniej energii niż te tradycyjne. Są też od nich lżejsze, więc wytwarzają mniej hałasu.

MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ NR 68:

  • 117 km wyremontowanych torów
  • 20 zmodernizowanych stacji i przystanków
  • 75 przebudowanych przejazdów drogowo‑kolejowych
  • 2 całkowicie nowe przystanki
  • 3 km nowych dróg równoległych
  • odnowione mosty kolejowe na rzekach San i Sanna
  • Lokalne Centrum Sterowania w Szastarce wyposażone w nowoczesne systemy komputerowe do nadzorowania ruchu kolejowego.

Z myślą o pasażerach

Dzięki wsparciu Programu Polska Wschodnia, Polskie Linie Kolejowe wyremontowały 20 stacji i przystanków, m.in. w Kraśniku i Lublinie Zemborzycach. Niektóre z nich, na wniosek lokalnych społeczności, zmieniły swoją lokalizację. Teraz znajdują się bliżej miejscowości. Na trasie pojawiły się też dwa całkiem nowe przystanki – Stalowa Wola Charzewice i Zaklików Miasto. To wszystko z myślą o pasażerach, którzy chwalą sobie wygodny dojazd do szkoły, pracy czy urzędu. Ponieważ nowe perony są wyższe i dobrze oświetlone, podróżni mogą bezpiecznie wsiadać i wysiadać z pociągów. Podczas oczekiwania na transport korzystają z nowych ławek i wiat. Na peronach mają też czytelne oznakowanie i informację pasażerską. A pochylnie ułatwiają poruszanie się osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymały dofinansowanie unijne o wartości blisko 337 mln zł z Programu Polska Wschodnia. Dzięki niemu zrealizowały projekt „Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją”.

 

***

Artykuł pochodzi z Biuletynu Funduszy Europejskich w Polsce eFEkty nr 5/54, autor: Anna Raducha-Romanowicz.

O tym i innych projektach finansowanych z Funduszy Europejskich przeczytacie w Biuletynie eFEkty